Category Archives: Sayur

Petua pilih Bendi yang cun.. 😚

Kepada pecinta sayuran bendi yang selalu membeli bendi di kedai2 atau pasar2. RAMAI orang tanpa rasa bersalah akan mematahkan hujung bendi ketika memilih Bendi Muda. Kesannya merugikan peniaga dan jika peniaga TIDAK REDHO maka berdosa. Kita berhak memilih yang elok dan terbaik tetapi HARAM merosakkan barangan jualan pihak penjual, kecuali kita dibenarkan @ membayar semua

Pelik khasiat Pokok Kaduk ni..

Khasiat daun pokok kaduk Segarkan pokok kaduk nih, hari tu lagi merimbun tapi kak imm dah potong buang. Daun kaduk warnanya hijau dan bentuk seakan-akan sirih. Ramai yang bertukar dengan sirih sebenarnya kalau tak cium bau daunnya. Kalau dalam masakan kak imm suka bubuh dalam gulai daging masin, gulai siput sedut dan juga bubur lambuk.

Kalau tahu dari awal.. Khasiat Sayur Paku Midin ni..

Khasiat Pucuk Paku Merah @ Pucuk Midin Salah satu makanan yang juga popular di Malaysia termasuk Nusantara ialah Pucuk Paku Merah atau setengah daerah memanggilnya Pucuk Midin…sedap tau, rugi tak rasa..kalau anda balik kampong jangan lupa merasa makanan ini. Orang di kampong pasti tau mana nak cari daun ini. Pucuk ini kalau masak dengan belacan…fuhhh

Rupanya Begitu sekali khasiat Sirih Cina ni.. Terkejut juga saya..

Hangpa dah lunch ka? Kak one nak share khasiat Daun Ketumpang Air atau orang utaqha panggil Daun Sirih Cina. Daun ni paling senang nak tanam. Dalam pasu kecik pun boleh, campak atas tanah pun dia akan hidup. Cara nak makan? Boleh makan sebagai ulam, buat kerabu atau masak sayur rebus. Makan banyak mana pun takda

Pokok Tomyam

Seronok tengok pokok sayur kita hidup subur dikawasan rmh kita je…Alhamdulillah syukur sgt timun dan sawi nk blh tuai dah…pokok tom yam pun dah subur xlm blh lah buat tom yam xyah guna daun limau purut dah… Carian dari Google :Herba Malaysiapokok tom yampokok tomyam